EtusivuKuluttajilleArtikkelitWindows 10 tuki päättyy – valmistaudu ajoissa

Windows 10 tuki päättyy – valmistaudu ajoissa

16.10.2024

Microsoft on ilmoittanut, että Windows 10:n tuki päättyy 14. lokakuuta 2025. Tämän jälkeen Microsoft ei enää tarjoa ilmaisia Windows Update -ohjelmistopäivityksiä, teknistä tukea tai tietoturvakorjauksia Windows 10:lle. Tässä artikkelissa käsittelemme, mitä tämä muutos tarkoittaa käyttäjille, mitä toimenpiteitä kannattaa tehdä ennen tuen päättymistä ja miten valmistautua siirtymään uudempaan käyttöjärjestelmään, Windows 11.

Tarvitsetko apua Windows -muutosten kanssa? Tutustu MPY:n omistaman Digitalkkarit -ketjun palveluihin, autamme sinua digihaasteissasi. Lue lisää. 

Miksi Windows 10:n tuki päättyy?

Windows 10 on yksi maailman tunnetuimmista ja käytetyimmistä käyttöjärjestelmistä, joka julkaistiin virallisesti heinäkuussa 2015. Järjestelmän nykyinen versio on tammikuulta 2022. Käyttöjärjestelmän luvattu 10 vuoden elinkaari on tulossa päätökseen, eikä Microsoft enää kehitä Windows 10 -käyttöjärjestelmää. Uusia ohjelmistopäivityksiä ei enää tule, ja tietoturvapäivitykset loppuvat lokakuussa 2025.

Windows 10:n ohjelmistopäivitysten päättyessä Microsoft suosittelee käyttäjiä siirtymään uusimpaan käyttöjärjestelmään, Windows 11:een.

Mitä Windows 10:n tuen päättyminen tarkoittaa?

Microsoft tarjoaa jatkoaikaa Windows 10 -käyttöjärjestelmän käyttäjille, mutta ei ilmaiseksi. Tuen päättyessä 14.10.2025, käyttöjärjestelmään ei enää tule maksuttomia tietoturva-, suojaus- tai ominaisuuspäivityksiä. Myös ilmainen tekninen tuki päättyy.

Jatkossa tietoturvapäivityksistä on maksettava. Tulevien päivitysten hinta ei ole vielä tiedossa (tilanne lokakuu 2024). Käytännössä Windows 10:lle tullaan julkaisemaan tietoturvakorjauksia aina vuoteen 2028 asti, mutta maksulliset päivitykset kattavat vain kriittisimmät ja tärkeimmiksi luokitellut tietoturvakorjaukset.

Ilman tietoturvapäivityksiä tietokoneet altistuvat helpommin haittaohjelmille, tietojenkalastelulle ja muille tietoturvauhkille. Myös sovellusten ja laitteiden yhteensopivuuden ylläpito tulee olemaan hankalaa, koska käyttöjärjestelmään ei enää tehdä uusia parannuksia tai virheiden korjauksia. Vaikka Windows 10 yhä toimisi, se on haavoittuvaisempi viruksille ja haittaohjelmille käyttöjärjestelmän tuen päätyttyä.

Nyt on siis aika harkita siirtymistä Windows 11 -käyttöjärjestelmään, jotta pysyt uusimpien päivitysten piirissä ja saat teknistä tukea verkkoturvallisuuden takaamiseksi.

Päivitä Windows 11 hyvissä ajoin

Windows 10 -version päivittäminen Windows 11 -versioon on ilmaista, mutta on hyvä ottaa huomioon seuraavat seikat:

  • Ajoita päivitys ajankohtaan, jolloin et tarvitse tietokonetta muuhun käyttöön.
  • Asennustiedosto on suuri, ja jos sinulla on käytön mukaan laskutettava nettiyhteys, tiedoston lataukseen käytetystä datasta tulee kuluja.
  • Laitteesi on täytettävä Windows 11:n vähimmäisjärjestelmävaatimukset, jotta päivitys on mahdollinen. Microsoftin verkkosivuilla on kerrottu yleisellä tasolla tekniset vaatimukset. Jos laitteesi ei täytä näitä vaatimuksia, kannattaa harkita uuden laitteen hankkimista.
    • Myös tietokoneesi kertoo, onko Windows 11 mahdollista päivittää. Avaa tietokoneen asetukset ja valitse “Windows Update”. Täältä näet lisätietoja Windows 11:een päivittämisestä.
  • Useimpien Windows 10:n kanssa toimivien ohjelmien ja lisälaitteiden oletetaan toimivan myös Windows 11:n kanssa. Tuotekohtaisia tietoja saa tarvittaessa ohjelmiston julkaisijalta tai lisälaitteen valmistajalta.

Digiapua Digitalkkarilta

Omien laitteiden suorituskyvyn tarkistaminen, käyttöjärjestelmän vaatimusten arviointi ja niiden päivittäminen ei aina ole yksinkertaista. Siksi kannattaa tarvittaessa kääntyä Digitalkkarit -ketjun asiantuntijoiden puoleen.

Jos tietokoneesi on yhteensopiva Windows 11:n kanssa, voimme auttaa päivityksessä joko etänä tai kotona.

  • Jos haluat, että autamme sinua etänä, on sinun varattava kaksi erillistä Päivystävä Digiapu 40 min -palvelua. Ensimmäisellä kerralla tarkastamme koneesi ja asennamme päivityksen, toisella kerralla varmistamme, että päivitys on kaikilta osin kunnossa.
  • Jos haluat, että Digitalkkarimme tulee tekemään tarvittavat toimenpiteet kotonasi, kannattaa sinun varata Digitalkkari kotiin -palvelu sekä todennäköisesti myös lisäaika (30 minuuttia tai 45 minuuttia).

Voit soittaa arkisin klo 8-17 Digitalkkarit -asiakaspalveluumme ja kysyä sinulle sopivinta vaihtoehtoa. Tavoitat meidät numerosta 030 670 3044 (normaali pvm./mpm.). Voit myös laittaa meille sähköpostia tuki@digitalkkarit.fi. Palvelujen tilaus onnistuu sähköisesti 24/7 myös Digitalkkarit-kaupastamme.

Lue lisää palveluistamme: www.digitalkkarit.fi

Tutustu myös muihin artikkeleihimme: