Toimimattoman television taustalla voi olla useita syitä. Tässä artikkelissa kerromme muutamista yleisimmistä ongelmista, joiden takia televisiokuvasi ei näy.
Jos televisioosi ei tule virta päälle, se voi johtua useasta eri syystä. Tarkista, että televisiosi on kytketty verkkovirtaan ja pistoke on kunnolla paikoillaan. Varmista myös, että kaikki muutkin johdot (antennikaapeli, HDMI jne.) ovat kunnolla kiinni kytkettyinä oikeisiin paikkoihin. Jos virtajohto on vahingoittunut, se voi estää virran tulemisen televisioon. Vika voi olla myös itse televisiossa, sillä TV:n tekninen vika voi estää virran kulun televisioon. Tällöin on tarpeen olla yhteydessä laitteen valmistajaan, TV-asentajaan tai huoltoyritykseen. Voit kysyä apua myös Digitalkkareiltamme.
TV-lähetyksen ongelmia voivat aiheuttaa myös viallinen televisio, digiboksi tai antenni. Jos naapureillasi ei ole vastaavia ongelmia televisiokuvan kanssa, syy on todennäköisimmin omassa sisäverkossasi tai laitteissasi.
Antennikaapeli on koko järjestelmän heikoin osa. Häiriöt TV-kuvassa johtuvat yleisimmin tavalla tai toisella huonosti toimivasta tai viallisesta antennikaapelista. Tarkasta, että antennikaapelisi on kytketty oikein niin TV:n kuin antennirasian puolella. Kääntele tai pyörittele kaapelia varovasti muutaman kerran oikealle ja vasemmalle, jotta kaapelin ja TV:n sekä antennirasian kosketuspinnat herkistyvät. Jos kääntelyn aikana TV-kuva huononee ja pikselöi enemmän, antennikaapelissa on vikaa ja se kannattaa vaihtaa. Antennikaapelin pitäisi olla mahdollisimman sopivan mittainen, kaapelia ei pitäisi kieputtaa tiukalle kiepille, vaan sen pitäisi olla vapaana. Ylimääräisiä haaroituksia tulisi välttää ja antennikaapelin olisi paras olla yhtenäinen seinärasialta TV:lle. Haaroitukset on hyvä hoitaa mahdollisimman lähellä syöttöä, esim. kuitumodeemin lähellä kunnollisella signaalijaottimella, ei T-liittimellä.
Toinen laitteistoon liittyvä asia on laitteiden muut kaapelit, ääniasetukset sekä kaukosäätimien paristot. Jos käytössäsi on esim. digiboksi tai stereovahvistin, tarkasta kaikista laitteistasi, että äänet ovat päällä, muut kaapelit (mm. HDMI) ovat paikoillaan ja kaukosäätimien paristot on vaihdettu.
TV:n uudelleenkäynnistämisen lisäksi joskus on tarpeen tehdä laitteelle kanavahaku uudestaan. Jos tämäkään ei auta, on syytä tehdä vastaanottimelle tehdasasetusten palautus. Tätä toimenpidettä ei kannata tehdä ensimmäisenä, sillä se nollaa koko TV:n kaikki asetukset ja niitä voi joissain tapauksissa olla haastava saada takaisin. Mikäli TV:llesi on tehty kuvan kalibrointi, tehdasasetusten palautus hävittää tämän. Kaikissa laitteissa ei ole mahdollista tehdä tehdasasetusten palautusta ilman erityis- tai ammattiosaamista. Tällöin riittävä toimenpide on kanavien uudelleen haku.
Jos ongelma jatkuu, kannattaa kutsua paikalle Digitalkkari tarkistamaan televisiosi.
Mikäli TV-lähetys pikselöi tai siinä on muita häiriöitä, on hyvä tarkastaa ensin, että antennikaapeli on napakasti paikallaan. Kuten jo aiemmin mainittu, antennikaapeli on koko järjestelmän heikoin osa. Kaapelia kannattaa siis pyöräytellä muutaman kerran oikealle ja vasemmalle, jotta kaapelin ja TV:n sekä antennirasian kosketuspinnat herkistyvät. Tämä parantaa signaalin laatua ja voimakkuutta.
Yleisimmin signaaliin liittyvät ongelmat, kuten TV-kuvan pikselöityminen tai muut häiriöt kuvassa, johtuvat viallisesta tai vaurioituneesta antennikaapelista. Jos antennikaapelisi on yli 5 vuotta vanha ja häiriöitä ilmenee, kannattaa harkita kaapelin vaihtamista. Yli 5 metriä pitkä antennikaapeli voi jo itsessään vaikuttaa kuvanlaatuun. Yli 5 metriä pitkän antennikaapelin olisi hyvä olla sellainen, jonka suojausarvo on yli 95dB. Näin signaali kulkee itse kaapelissa eikä pääse vuotamaan siitä ulos.
Ongelmat voivat johtua myös signaalivoimakkuuden heikkenemisestä, viallisesta tai vaurioituneesta antennista, kaapeli- tai satelliittiongelmista tai jopa sääolosuhteista. Antenni-TV:n ongelmat voivat johtua seuraavista: vesi- ja lumisateet, sumuinen keli, ja kesällä puiden lehdet voivat vaimentaa tv-signaalia. Kyseessä voi olla myös radiokeli, joka voi kestää muutamasta tunnista useisiin päiviin. Radiokelejä esiintyy yleensä korkeapaineen vallitessa alku- tai loppukesästä. Ilmiön aikana radioaallot eivät pääse perille vastaanottamiin ja tämä häiritsee tv-lähetyksiä.
Muista tarkastaa naapureiltasi, näkyykö heillä TV-lähetys normaalisti. Jos myös naapureillasi on samankaltaista tai samaa häiriötä, tilanne voi koskea koko taloyhtiötä tai naapurustoa. Tämä on erittäin tärkeä tieto operaattorille, jotta tilanteen korjausta kiirehditään tarvittaessa. Kannattaa tarkistaa myös paikallisen operaattorin nettisivujen häiriötiedotteet. Lisäksi monien paikkakuntien sosiaalisten medioiden yleisissä alueryhmissä saattaa olla tietoa mahdollisista signaalihäiriöistä.
Mikäli signaaliongelma ei koske naapurustoasi, vika on laitteissasi. Ratkaisuna signaaliongelmiin kannattaa antennikaapeli uusia, mikäli se on yli 5 vuotta vanha tai näyttää tavalla tai toisella vialliselta. Myös TV:n uudelleen käynnistäminen kannattaa tehdä. Pidä TV:tä virrattomana 2 minuuttia ja tarkasta tilanne. Jos signaaliongelmat jatkuvat tai ovat toistuvia, kannattaa pyytää ammattilainen paikalle tutkimaan tilannetta.
Nykyaikaisia älytelevisioita voi verrata tietokoneisiin. Häiriötilanteessa laitteen uudelleen käynnistäminen on hyvä ensimmäinen tapa korjata tilanne. TV:n käyttöjärjestelmän ja käytössä olevien sovellusten (Yle Areena, Katsomo, YouTube, Netflix yms.) päivittäminen ja ajan tasalla pitäminen on hyvin tärkeää.
Ohjelmistopäivityksistä löytyy tietoa laitevalmistajan nettisivuilta sekä laitteen sovelluskaupasta. Joskus itse sovellus ilmoittaa, että uudempi versio on saatavilla. Nämä päivitykset sisältävät usein uusia ominaisuuksia, korjauksia ja parannuksia, jotka auttavat televisiotasi toimimaan entistä paremmin.
Lue televisiosi käyttöohjeista, miten ohjelmistopäivitykset tulee tehdä. Joissakin televisioissa päivitykset tehdään automaattisesti, kun taas toisissa malleissa päivitykset on itse ladattava ja asennettava manuaalisesti joko televisiosi käyttöliittymästä tai valmistajan verkkosivuilta.
Tarkista, onko ohjelmistopäivityksiä saatavilla ja jos on, päivitä TV. Ennen päivitystä varmista, että televisiosi on liitetty internettiin. On myös hyvä varmistaa, että televisiossasi on riittävästi muistia päivityksen lataamiseen ja asentamiseen. Päivityksen aikana älä irrota televisiota virtalähteestä tai sammuta sitä, sillä se voi estää päivityksen onnistumisen. Päivityksen jälkeen television tulisi toimia normaalisti ja uudet ominaisuudet ovat käytössäsi. Jos sinulla on ongelmia ohjelmistopäivityksen kanssa, tarkista käyttöohjeet tai ota tarvittaessa yhteyttä laitteesi valmistajan tekniseen tukeen.
Mikäli TV-lähetys toimii normaalisti, mutta laitteen sovellus ei pääse nettiin (esim. Yle Areena tai YouTube) tai nämä pätkivät, on hyvä tarkastaa nettiyhteyden toiminta. Voi olla, että häiriö löytyy reitittimestä tai TV:n asetuksista. Tarkasta, että nettiyhteys toimii muilla laitteillasi. Käynnistä modeemisi ja reitittimesi uudestaan pitämällä laitteita 30 sekuntia virrattomana. Varmista TV:n asetuksista, että TV on yhdistetty internettiin. Varmista myös laitteen sovelluskaupasta, onko sovellukseen tullut päivitystä. Voi olla, että vanha sovellus pitää poistaa ja asentaa uudelleen, että se alkaa toimia. Tarvittaessa ota yhteys operaattorisi tekniseen tukeen saadaksesi apua tilanteeseen.
Moni asia voi vaikuttaa siihen, että televisiosi kuva ei näy tai pätkii toistuvasti.
Jos käytät kaapelitelevisioverkon palveluja, tarkista oman palvelutarjoajasi nettisivuilta, tekniseltä tuelta tai asiakaspalvelulta, onko heillä yleinen häiriö kaapeli-tv:ssä omalla toimialueellaan. MPY:n tiedotteet näet täältä. MPY:n kaapeli-TV:n alueella voit olla yhteydessä myös MPY:n tekniseen tukeen 24/7 soittamalla numeroon 030 670 3019.
Jos oma aika tai tietotaito ei riitä, Digitalkkarimme auttavat sinua televisiosi digihaasteissa usealla eri paikkakunnalla ympäri Suomen. Lue lisää palveluistamme nettisivuiltamme. Kotona tehtävien palveluiden käyttöä vauhdittaa 60 prosentin kotitalousvähennys, mikä on merkittävä etu kuluttaja-asiakkaalle.
Kirjoittaja Pekka Lampila
Pekka työskentelee MPY:n verkkotuotantotiimissä tiiminvetäjänä teknisessä tuessa. Työssään hän kehittää teknisen tuen toimintaa monipuolisemmaksi, kestävämmäksi ja asiakasläheiseksi. Pekan äänen kuulee myös kaikissa MPY:n puhelinsarjoissa.