Etusivu UUSIUratarinatPekka Lampila kasvoi MPY:llä asiakaskuuntelun mestariksi

Pekka Lampila kasvoi MPY:llä asiakaskuuntelun mestariksi

4.3.2024

Pekka Lampila työskentelee Mikkelissä tiiminvetäjänä teknisessä tuessa. Hän ymmärtää asiakkaidemme haasteet ja etsii niihin parhaat ratkaisut varmasti ja nopeasti jättäen positiivisia sydänjälkiä asiakkaisiimme. Pekka arvostaa työyhteisömme avointa ja kannustavaa ilmapiiriä ja onkin viihtynyt MPY:llä jo vuodesta 2010 lähtien.

Työharjoittelusta vakituiseksi työntekijäksi

Ennen kuin Pekka siirtyi IT-alalle, hän työskenteli erilaisissa autoihin liittyvissä tehtävissä. Hän oli tuttu näky paikallisen bussiyhtiön linja-autonkuljettajana, eikä myöskään taksin ratti ollut hänelle vieras. Ihmisläheisyys, vahvat asiakaspalvelutaidot ja intohimo uuden oppimiseen ovat olleet avainasemassa myös nykyisessä tehtävässä.

Insinööriopintojen aloittaminen vuonna 2006 vei Pekan mukanaan. MPY valikoitui työharjoittelupaikaksi ystävän suosituksesta, sillä kuuleman mukaan MPY:llä sai tehdä mielenkiintoisia ja monipuolisia työtehtäviä. Pekka teki lähtemättömän vaikutuksen työnantajaansa jo työharjoittelupaikan haastattelussa esitellen yksityiskohtaiset rautanaulan käyttöohjeet.

“Nauruhan siinä lopulta pääsi puolin ja toisin, mutta niin minä aloitin kuuden kuukauden työharjoittelun toukokuussa 2010 MPY:n teknisessä tuessa”, muistelee Pekka.

Työharjoittelu vaihtui valmistumisen myötä suoraan vakinaiseksi työpaikaksi loppuvuonna 2010.

“Tein opinnäytetyön teknisen tuen tehostamisesta MPY:lle ja vakinaistumiseni jälkeen olen kehittänyt teknisen tuen toimintaa monipuolisemmaksi, kestävämmäksi ja asiakasläheisemmäksi”, kertoo Pekka.

Perehdytys avainroolissa uuden työn alkaessa

Työharjoittelun aloittaminen oli jännittävää aikaa, mutta nykyisten kollegoiden, Eemelin ja Ollin, hyvällä perehdytyksellä sekä jännityksen että epävarmuuden tunteet hälvenivät jo heti ensimmäisten päivien aikana. Rehellinen, ohjaava ja lämmin vastaanotto vauhditti sisäänajoa MPY:lle jo työharjoittelujakson aikana.

“Tehtäväkenttä oli ja on edelleenkin todella laaja. Kaikesta pitää tietää vähän muttei kaikkea tarvitse muistaa ulkoa”, toteaa Pekka tyytyväisenä.

“Yksi kompastuskivi perehdytyksessäni tosin oli, sillä tietokoneen saapuminen kesti odotettua pidempään. Emme antaneet tämän häiritä perehdyttämiseni aloitusta, vaan opettelin talon toimintatapoja ja tutustuin asiakkaidemme haasteisiin kollegoideni vierihoidossa tehden koko ajan omia muistiinpanoja”, hän jatkaa.

Palkitsevia ja vaihtelevia työtehtäviä

Pekan urapolulla teknisen tuen päivittäisen tekemisen vetovastuu on nyt keskiössä. Pekka vastaa yhdessä tiiminsä  kanssa, että kaikki sujuu sovittujen priorisointien mukaan.

“Autamme teknisissä haasteissa asiakkaidemme lisäksi myös omaa väkeämme. Päivät eivät ole samanlaisia, vaan työtehtävät ja ongelmat vaihtelevat sisällöllisesti laidasta laitaan”, Pekka sanoo.

Pekan työpäivän aikana hoituvat muun muassa asiakkaiden häiriöilmoitusten selvittäminen ja niihin vastaaminen, teknisen tuen toimintojen ja raportoinnin kehittäminen, muun tiimin kouluttaminen, ja moni muu tehtävä. Hän on pääkäyttäjä muutamissa järjestelmissä, yhteyslinkki sisäisesti eri MPY:n tiimeihin sekä ulkoisesti Traficomin ja MPY:n aliurakoitsijoiden suuntaan. Pekan käsien kautta rakentuu ja päivittyy myös teknisen tuen vajaa sadan sivun ohje. Hänen äänensä kuulee myös kaikissa MPY:n puhelinsarjoissa.

“Teknisen tuen tehtävä sopii erinomaisesti innostuvalle, asiakaspalveluhenkiselle ja oma-aloitteisesti tehtäviin tarttuvalle henkilölle. Toki soveltuvaa teknistä osaamista pitää olla työkokemuksen tai koulutuksen kautta. Positiivinen asiakaspalvelumieli ja hyvät kommunikointitaidot auttavat pitkälle”, listaa Pekka.

“Älä kuuntele, mitä sanoja asiakas tarkalleen käyttää. Kuuntele enemmän sitä, mitä asiakas tarkoittaa. Esitä oikeita kysymyksiä, sillä asiakas itse ei välttämättä osaa kertoa ongelman ydintä”, kiteyttää hän teknisen tuen ammattilaisen työn pähkinänkuoressa.

Pekka nauttii monipuolisesta työstään MPY:llä.

Joustavat työajat tuovat joustoa arkeen

Työn ja vapaa-ajan tasapaino on tärkeää. Tekninen tuki palvelee 24/7, ja Pekan tiimi hoitaa palvelun arkisin kello 8-16, muut ajat hoitaa asiantunteva yhteistyökumppanimme.  
 
“Me teknisessä tuessa päätimme, että jokainen tiimiläinen saa tehdä niin paljon töitä etänä kuin haluaa. Sovimme joustavasti työajoista myös päivystysaikamme puitteissa. Meillä ei ole pakollisia toimistopäiviä, mutta kokoonnumme yhdessä ajoittain toimistolle vaihtamaan ajatuksia kasvotusten”, Pekka kertoo.

Rento työyhteisö innostaa

MPY:llä lähijohtaminen ja tiimityöskentely ovat aidosti kuuntelevaa ja kannustavaa. Pönöttäminen tai tiukkapipoisuus eivät kuulu sanakirjaamme. Teemme positiivisella sykkeellä töitä, mutta osaamme pitää yhdessä luontevasti hauskaa myös henkilökuntajuhlissa.

“Meillä on erilaisia ihmisiä, hersyvää naurua ja tekemisen meininkiä. Meillä on aidosti välittävä ilmapiiri. Meillä uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa asioita, eikä kukaan katso toista nenänvartta pitkin. Monilla kollegat ovat ystäviä myös MPY:n ulkopuolisessa elämässä, ja se kertoo jo paljon”, Pekka iloitsee.

 

Kiinnostaisiko sinua mielekäs työ MPY:llä? IT-ala on laaja ja jatkuvasti kehittyvä, joten mahdollisuuksia urakehitykseen on runsaasti. Katso avoimet työpaikkamme!

Avoimet työpaikat