Etusivu UUSICasesAspocomp vaihtoi vikailmoitusten villin lännen reaaliaikaiseen seurantaan ja nopeaan reagointiin

Aspocomp vaihtoi vikailmoitusten villin lännen reaaliaikaiseen seurantaan ja nopeaan reagointiin

16.3.2023

Operatiivisen johtajan aamupalalukemisena on nyt sanomalehden rinnalla ajantasainen näkymä tehdaslaitteiden vikaantumistilanteeseen.

Aspocomp valmistaa korkean teknologian piirilevyjä ja haluaa palvella erityisesti asiakkaita, jotka tarvitsevat vaativat tuotteensa nopeasti. ”Meillä on Euroopan, ellei jopa maailman nopeimmat toimitusajat piirilevyjen pikatöissä”, kehaisee yhtiön operatiivinen johtaja ja toimitusjohtajan sijainen Antti Ojala. Ajantasaiset ja nopeat toimitukset edellyttävät, että Aspocompin omassa tuotannossa mahdolliset laiteviat pystytään havaitsemaan ja korjaamaan tehokkaasti.

Aiemmin Aspocompin Oulun tehtaan noin 140:n tuotantolaitteen vikailmoitukset muodostivat ”villin lännen”, jossa vikailmoituksia tehtiin vapaamuotoisesti suullisesti tai sähköpostilla. Tieto vioista meni vain tiettyjen henkilöiden sähköposteihin ja oli hajallaan ympäri organisaatiota. ”Meillä ei ollut käsitystä kokonaiskuvasta eikä vikahistoriasta”, kuvaa Ojala ja jatkaa: ”Kriittisimmät laiteviat saattavat kuitenkin pysäyttää koko tehtaan tuotannon, joten vikailmoitusprosessin kehittäminen koettiin erittäin tärkeäksi.

Visio todeksi ketterästi tutun kumppanin kanssa

Meidän visio oli yksinkertainen, helppokäyttöinen järjestelmä kaikkien työntekijöiden saataville. Tähän järjestelmään kuka tahansa voisi raportoida havaitsemansa vian, ja vian tilanne ja mitä sille aiotaan tehdä, olisi reaaliaikaisesti kaikkien työntekijöiden näkyvillä”, kuvaa Ojala asetettua tavoitetta.

MPY on Aspocompin pitkäaikainen kumppani perus-IT-palvelutuotannossa, joten oli luontevaa tiedustella apuja myös vikailmoitusten hallintaan tutuilta ihmisiltä. Toteutustyökaluiksi vikailmoitusten hallinnan ratkaisuun valikoituivat MPY:n ehdotuksesta Microsoft Power Platformin vähäkoodinen, eli low-code-alusta. Teknologiavalinta oli Aspocompille luontainen, koska raportointityökaluna oli jo käytössä samaan alustaan kuuluva Power BI.

Sovelluksen toteutusprojekti MPY:n kanssa sujui kitkatta ja nopeasti. ”Projekti meni kuukaudessa läpi kick-offista tuotantoon”, kehuu Ojala. Välissä ehdittiin juhlia vielä joulut ja uudetvuodetkin. Käyttöoikeusmielessäkään sovellus ei aiheuttanut Aspocompille lisäkuluja, sillä toteutus pystyttiin tekemään jo olemassa olleilla Microsoft-lisensseillä.

Aspocompilla tehtiin kova sisäinen työ laitekannan keräämisessä Exceliin ja jokaisen laitteen nimeämisessä. Tämän jälkeen laitteet vielä niputettiin osastoihin ja niille määritettiin vastuuhenkilöt. ”Meille hankkeessa ylivoimaisesti isoin jumppa oli hajallaan olevan laitetiedon kerääminen laiterekisteriin”, Ojala kertoo. ”Projekti pakotti meidät ottamaan laitteisiin liittyvän master datan haltuun – mikä varmaan olisi kannattanut tehdä jo paljon aikaisemmin”, hän myöntää.

Luontevaksi osaksi organisaation arkea

Ajasta ja paikasta riippumattomasta vikailmoitusten mobiilisovelluksesta on nopeasti muodostunut Aspocompin toiminnassa varsin keskeinen. ”Kuinka usein voidaan sanoa, että jostain sovelluksesta oikeasti tulee vain muutamassa kuukaudessa luonteva osa organisaation arkea?” pohtii Ojala. ”Tämä on kuitenkin ollut siitä erilainen IT-hanke, ettei tätä ole tarvinnut ajaa kuin käärmettä pyssyyn päivittäisjohtamiseen, vaan vikojen raportointi tapahtuu nyt sovelluksen kautta ja sovelluksen reaaliaikainen näkymä on otettu kuin itsestään esimerkiksi tuotannon aamupalavereihin”, hän iloitsee.

Aspocomp pystyy nyt päivittäin priorisoimaan tärkeimmät korjattavat laitteet kunnossapidon henkilöstölle ja seuraamaan korjausten etenemistä reaaliajassa. Itse Antti Ojala vilkaisee sovelluksesta nopeasti laitteiden tilanteen aamukahvia hörppiessään. Näin hänen ei tarvitse enää arvailla, mikä tehtaalla odottaa.

Power Platform sisältää ratkaisuja myös ohjelmistorobotiikan (Robotic Process Automation, RPA) toteuttamiseen. Näitä on hyödynnetty Aspocompin vanhojen järjestelmien puutteiden paikkaamiseen. Tällöin automaatio korvaa ihmistyön esimerkiksi tietojen syöttämiseen tai kopiointiin liittyvissä rutiininomaisissa tehtävissä.

Ketterää jatkokehittämistä yhtä alustaa hyödyntäen

Laitevikasovelluksen jatkokehitystä meillä tehdään sitä mukaa, kun tuotannossa on huomattu uusia tarpeita”, Ojala kertoo viitaten Power Platform -kehittämisen joustavaan ja modulaariseen luonteeseen. Suunnitelmissa on myös edelleen jalostaa ratkaisun raportointitoiminnallisuuksia, jotta sovelluksen jatkuvasti kerryttämä vikahistoriadata saadaan paremmin hyödynnettyä tuotannon suunnittelussa.

Käsittämättömän ketterästi pystytään sovelluksia tekemään näillä työkaluilla.

Power Platformin ketteriä työkaluja tullaan hyödyntämään myös Aspocompin muiden prosessien virtaviivaistamiseen. Yhteistyössä MPY:n kanssa on tehty laaja kartoitus, jossa kierrettiin tehdas ja toimistot henkilökuntaa haastatellen. ”Tästä syntyi pitkä lista, josta nyt on priorisoitu asioita, kuten tuotantolinjojen ajojen modernisointi ja mittauspöytäkirjojen muodostaminen automatisoidusti taustadatan avulla”, Ojala luettelee. ”Käsittämättömän ketterästi pystytään sovelluksia tekemään näillä työkaluilla nykyään. Rohkaisen muitakin: ellette ole Power Platformilla kehittämistä vielä kokeilleet, niin kannattaa kokeilla. On ollut hyvä työkalu”, Ojala päättää.

Tutustu  asiakastarinoihimme:

Tilaa
uutiskirjeemme!

Saat ensimmäisten joukossa tietoa toimialan puheenaiheista, uutisista sekä tulevista tapahtumista suoraan sähköpostiisi.

Ota yhteyttä myyntiimme!

Keskustelemme mielellämme, kuinka voisimme auttaa yritystänne alkuun automaation polulla.
Ota yhteyttä sinulle sopivalla tavalla. Soita meille tai lähetä sähköpostia.