Kun yrityksen leipälajina ovat perusinfraan kuuluvat sähkö ja energia, ICT-perusarjen pitää sujua huomaamattomasti ja erityisesti tietoturvan on oltava viimeisen päälle kunnossa. Lähes kaikkia Lumme Energian IT- ja ICT-ratkaisuja hallinnoi MPY, joka on melko lyhyessä ajassa vakuuttanut Lumme Energian osaamisellaan. MPY koetaan asiantuntevaksi kumppaniksi, joka osaa ratkoa asiakkaan ongelmia.
MPY valittiin IT-palveluiden toimittajaksi 2020 kokonaistarjontansa, selkeiden sopimus- ja hinnoittelumalliensa sekä palveluasenteensa vuoksi. MPY toimittaa käytännössä kaikki Lumme Energian IT- ja ICT-ratkaisut, kuten työasemapalvelut, mobiililaitteiden tukipalvelut, pilviympäristön ja konesalipalvelut.
Viimeisimpänä MPY:n tarjoamana palveluna käyttöön on otettu laitteiden hankinta kolmen vuoden leasing-sopimuksilla. Tällöin MPY hoitaa myös laitteiden kierrätyksen asianmukaisesti.
MPY:n tuotteet ja palvelut sujuvoittavat Lumme Energian arkea. Ihmiset voivat keskittyä oman työnsä tekemiseen, kun esimerkiksi laitteiden asennusongelmien kanssa ei tarvitse painiskella.
”Parasta MPY:n tuotteissa ja palveluissa ovat selkeät kokonaisuudet. Olemme esimerkiksi keskittäneet kaikki IT- ja ICT-asioita koskevat tiketit MPY:n Service Deskiin”, kertoo Lumme Energian järjestelmäasiantuntija Hanna Lehtinen. ”Meillä on käytössä MPY:n oma CIO Dashboard -ohjausnäkymä, josta voimme helposti seurata tikettien käsittelyä ja niistä suoriutumista.”
Erityisen tärkeä osa-alue Lumme Energian omien liiketoimintojen sujumisen kannalta on tietoturva, jonka korkeasta tasosta MPY pitää kiinni kynsin ja hampain. Miten tietoturvasta huolehtiminen näkyy asiakkaalle?
”MPY hoitaa lähes kaikki tietoturva-asiat puolestamme, ja me saamme admin-laatikkoomme ilmoitukset tulleista hälytyksistä lähinnä tiedoksi”, vastaa Lehtinen. ”Ilmoitukset voivat koskea vaikkapa isoja tiedostojen siirtoja tai poistoja.”
Lehtisellä on kokemusta myös monen pelkäämistä kyberhyökkäyksistä, jotka onneksi ovat jääneet yrityksen tasolle. ”Joihinkin yhteiskäyttöpostilaatikkoihimme yritettiin hyökätä eri puolilta maailmaa. Tällöin MPY:ltä tuli meille kysely, olemmeko tietoisia hyökkäyksestä tai olemmeko tehneet tiettyjä muutoksia. Kun kyse ei ollut meidän toiminnastamme, MPY kiristi postilaatikoiden asetuksia.”
Lumpeella ollaan ottamassa käyttöön MPY:n Security Operations Center -palvelua. SOC-palvelulla valvotaan ICT-ympäristössä tapahtuvia tietoturvapoikkeamia, ja esimerkiksi murtautumisyritykset tietojärjestelmiin voidaan tunnistaa nopeasti.
Lehtinen on tyytyväinen siihen, kuinka MPY seuraa toimialansa kuulumisia ja pitää asiakkaansa ajan tasalla. ”Meitä kiinnostaa tietysti eniten se, että ICT toimii päivittäisessä työssämme. Mukavaa ekstraa on se, kuinka MPY kertoo ja vinkkaa meille uusista jutuista: tätä teidän kannattaisi tehdä, nyt olisi tällaista tarjolla tai toteutetaanko tällaista. He seuraavat, mitä maailmalla tapahtuu ja ajattelevat myös meidän tilannettamme hieman pidemmälle.”
Onko MPY:n tarjoamia vinkkejä otettu käyttöön Lumme Energialla?
”Kyllä vain. Jos käyttäjä unohtaa esimerkiksi lomalla ollessaan O365-salasanansa, hän voi käydä itse uusimassa sen toisella laitteella. Sähköposteissa käytämme automaattista salausta, jos viestiin kirjoitetaan henkilötunnuksia tai passien numeroita.”
MPY:n tarjoamat ratkaisut ovat auttaneet Lumme Energiaa sen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamisessa. ”Tavoitteenamme on muun muassa asiakaskokemuksen ja henkilöstön tyytyväisyyden parantaminen. ICT on tosi iso osa monen työntekijän perusarkea, ja kun ICT toimii sujuvasti, se on käyttäjälle aika huomaamatonta. MPY:n kanssa homma vain toimii.”
On myös tilanteita, joissa kaikesta huolimatta yhteys takkuaa tai tulee muuta ongelmaa. Tällöin kumppanin suoriutumista tarkastellaan entistä suuremmalla luupilla. Kynnys yhteydenottoon MPY:n Service Deskin kautta on onneksi matala: ”Service Deskissä he todella pyrkivät auttamaan kaikessa. Meidän ei oleteta osaavan IT-asioita, vaan palvelu on todella ystävällistä. Oikeaoppisesti tehtyä tikettiä tärkeämpää MPY:läisille on saada asiat liikkeelle ja etenemään.”
Lehtisen mukaan MPY ei jää suotta jumittamaan byrokratian koukeroihin, vaan haluaa tehdä asioita asiakkaan parhaaksi. Pisteitä ropisee lisäksi suoraselkäisyydestä ja vastuunkannosta.
”MPY:n kaltainen kumppani on erittäin hyvä isohkoille yrityksille, jossa ei haluta toimia IT-talona ja tehdä kaikkea itse. Kyllä ihan lämpimästi voin suositella MPY:tä muillekin.”
Lumme Energia auttaa asiakkaitaan valitsemaan fiksuja ja kestäviä energiaratkaisuja niin kotiin, mökille kuin yritykselle, sähköisen liikkumisen ratkaisuja unohtamatta. Noin 40 asiantuntijaa työllistävän yhtiön juuret ovat Järvi-Suomessa.
Saat ensimmäisten joukossa tietoa toimialan puheenaiheista, uutisista sekä tulevista tapahtumista suoraan sähköpostiisi.
Keskustelemme mielellämme, kuinka voisimme auttaa yritystänne modernin ICT-ympäristön luonnissa.
Myyntitiimimme palvelee valtakunnallisesti paikkakunnasta riippumatta.
Ota yhteyttä sinulle sopivalla tavalla. Soita meille tai lähetä sähköpostia.
Primehotels
Keypro
Aspocomp
Elvera
Enerva