Päätä ja häntää tekemiseen – MPY turvaa Keypron kriittiset palvelut ja tuo sujuvuutta yrityksen prosesseihin

5.8.2022

Keypron asiakkuus MPY:llä on kestänyt jo pitkään. Viimeisten noin viiden vuoden aikana asiakkuutta ja yhteistyötä haluttiin tarkoituksella syventää. Maailman muuttuessa ympärillä ja asiakkaiden vaatimusten kasvaessa kumppanuuden merkitys punnittiin uudelleen.

Pitkässä suhteessa tietyt asiat pysyvät vuodesta toiseen. Ohjelmistoyritys Keypron toiminnan kannalta kriittinen SaaS-ympäristö on yksi tärkeimmistä tuotekokonaisuuksista, joka edelleen hankitaan MPY:ltä. Tällä hetkellä käynnissä on migraatio uuteen konesalialustaan sekä tietokanta-alustaan.

Suurimmat viime vuosien muutokset liittyvät tiettyjen komponenttien kahdennuksiin, toiminnallisiin parannuksiin ja tietoturva-asioihin. Nämä helpottavat muun muassa päivitysten tekemistä keskellä päivää. ”Uusimpana juttuna olemme tehneet MPY:n kanssa DRaaS-konesalia, joka sijaitsee eri kaupungissa kuin tavanomaiset konesalit. Sen kautta voimme nostaa palvelimia ylös mahdollisen ison katastrofin sattuessa”, Keypron IT-johtaja Kari Westerman kertoo.

Myös työasemat ja laitteet – pääasiassa kannettavat tietokoneet ja näytöt, myös Mac-tietokoneet – ostetaan keskitetysti MPY:ltä leasing-sopimuksella. Laitevalikoima on tarkkaan harkittu. ”Ennen menimme halvimman perässä ja käytimme hirveästi aikaa laitteiden etsimiseen. Eihän siinä tekemisessä ollut päätä eikä häntää. Tavoitteenamme on vielä saada koneet valmiiksi esiasennettuina tukkurilta. Autopilot toimii jo.”

Laitteiden selkeä kolmen vuoden kierto on tuonut yhtiön toimintaan useita hyötyjä: ”Aina voimassa olevat takuut, etukäteen tiedossa olevat kustannukset, speksatut laitteet ja selkeä prosessi.”

Microsoftin tuotteisiin liittyvää tukea – Intunen ja keskitetyn O365-tuen – Keypro hankkii niin ikään MPY:ltä. Tarkoitus on syventää palvelua entisestään jatkossa.

Sujuvaa vuoropuhelua ja todellista kumppanuutta

Kun konesalin uudistamisesta tehtiin päätös, meneillään oli globaali komponenttipula. Tuolloin mietittiin kumppanuuden merkitystä ICT-palveluiden osalta. Vaakakupissa painoivat Keypron ja MPY:n yhteiset kilometrit, ja luottamuksen osoituksena kumppanille haluttiin antaa suurempaa kokonaisvastuuta. ”Halusimme kehittää yhteistyötä syvällisemmin. Kumppanuutta voitiin parantaa esimerkiksi sitoutumalla keskittämään laitehankinta MPY:lle”, Westerman havainnollistaa.

Päätösten taustalla vaikuttivat lisäksi asiakkaiden vaatimukset ja tietoturva. MPY:n auditoidut konesalit koetaan Keyprolla strategisesti tärkeäksi valinnaksi. ”ISO 27001 -sertifiointia edellytämme kumppaneiltamme muutenkin, mutta Kataktri-auditoidut konesalit mahdollistavat meille tiettyjä uudenlaisia asiakkuuksia.”

Kumppanuus merkitsee Westermanille sitä, että yrityksen liiketoiminnan kehitystä pystytään suunnittelemaan yhdessä. MPY:n kanssa katse on kohti tulevaisuutta ja painopiste siinä, mitä MPY voisi tehdä fiksummin tai tarjota lisää, jotta Keypro voisi menestyä. Sopimuksiin ei vain laiteta nimiä alle, vaan ne sorvataan hyvässä hengessä kumpaakin osapuolta tyydyttäviksi.

”MPY tuntee Keypron ja on kiinnostunut meistä. Pystymme turvallisesti juttelemaan asioista, muustakin kuin vain myymisestä ja ostamisesta. Ymmärrämme bisneksiämme puolin ja toisin.”

Arki MPY:n kanssa sujuu toisin sanoen mainiosti. ”Tämä on tietysti kovin kiinni henkilöistä, jotka asioita hoitavat, mutta kokonaisarvosana MPY:lle on tällä hetkellä erittäin hyvä”, Westerman kiittelee. Hänestä MPY on parantanut toimintaansa vuosien varrella, mikä näkyy asiakkaan suuntaan positiivisesti. Tärkeintä on halu ratkoa asioita asiakkaan hyväksi. ”Olemme tehneet MPY:lle ISO 27001 -asiakasauditoinnin, jossa he pärjäsivät hienosti. Heidän ohjaus- ja projektiryhmänsä ovat ajan tasalla”, Westerman iloitsee.

Westerman on tyytyväinen tiedonkulkuun MPY:n ja asiakkaan välillä. Esimerkkinä selkeästä viestinnästä hän mainitsee arjen rutiineihin, kuten tehtyihin testauksiin ja katkoilmoituksiin, liittyvän tiedottamisen.

Toimintavarmuutta kriittisiin toimintaympäristöihin

Keyprolla on havaittu MPY:n palvelinlaitteiden ja SaaS-ympäristön käyttöaste todella hyväksi. ”Sovitut huoltokatkot pidetään toki suunnitellusti. Mahdolliset ongelmatilanteemme eivät ole koskaan johtuneet siitä, että MPY:n konesalissa olisivat järjestelmät olleet heikoilla”, Westerman toteaa.

MPY:llä on tärkeä rooli Keypron palveluiden turvaamisessa, sillä heidän asiakkainaan on kotimaisia operaattoreita. ”Autamme hallinnoimaan asiakkaidemme kriittistä dataa, minkä vuoksi MPY:n paikalliset konesalit ovat tärkeitä. Tähtäämme entistä enemmän kansainväliseen laajentumiseen, mutta datan ja varmistusten pitää pysyä Suomessa.”

Kumppanuus MPY:n kanssa on Keypron toiminnalle suorastaan elinehto. ”Suurin osa uusista asiakkaistamme on SaaS-asiakkaita, joten liiketoimintamme menestys on suoraan sidoksissa MPY:hyn. Vielä kun tähän päälle kytketään MPY:n tietoturvaosaaminen, kyseessä on äärimmäisen tärkeä kokonaisuus”, Westerman päättää.

 

Keypro Oy on verkkotietojärjestelmiin ja niihin liittyviin palveluihin kuten kartoitukseen, suunnitteluun ja verkkotietoaineiston ylläpitopalveluihin erikoistunut paikkatietoalan palveluyritys, jolla on yli 80 asiantuntijaa Joensuussa ja Vantaalla. Yhtiö palvelee maanalaisten ja -päällisten verkkojen omistajia, urakoitsijoita, suunnittelijoita ja ylläpitäjiä kattaen tietoliikenneverkot, vesihuoltoverkot, sähkön jakelun, katuvalaistuksen, kaukolämmön ja maakaasun. Keypro on osa Geomatikk-konsernia. Kansainvälisesti ammattipalveluja sekä verkkotietoratkaisuja toimitetaan useisiin maihin: partneriverkosto kattaa yli 10 maata.